Geschiedenis:
René Lacoste begon La Chemise Lacoste in 1933 samen André Gillier welke eigenaar was van het op dat moment grootste Franse breisel bedrijf. Ze begonnen met het produceren van de voor het merk zo kenmerkende tennispolo welke door Lacoste zelf ontworpen was en welke hij ook had gedragen op de tenniscourts. Tot 1927 droegen tennisspelers over het algemeen een dikke, zware blazer van stug materiaal. Het model werd L.12.12 genoemd. L naar de eerste letter van de naam van Lacoste. 1 voor het nieuwe soort katoen materiaal wat werd gebruikt: het zogenaamde katoen petit pique. 2 voor het feit dat het shirt korte mouwen had en 12 voor het uiteindelijke versienummer dat werd gekozen voor productie. Naast de succesvolle shirts voor tennis ging Lacoste vervolgens ook shirts voor golf en zeilsport maken.

In 1951 begon Lacoste met een uitbreiding van het assortiment van puur witte tennisshirts naar ook gekleurde shirts. In 19592 werd gestart met export naar de Verenigde Staten waar zij werden geïntroduceerd als ‘the statussymbol of the competent sportsman’. Het werd een daverend succes en de shirts werden zeer populair bij de upper-class.

In 1963 nam Bernard Lacoste de taken van zijn vader over. Onder zijn leiding groeide het bedrijf verder en werd de productlijn fors uitgebreid met onder meer shorts, diverse schoenen, een geurenlijn en verscheidene lederwaren.

Collectie:
Zonder twijfel het meest bekende kledingstuk van Lacoste de welhaast iconische polo met het krokodillenlogo op de linkerborst. Het wordt gemaakt van een lichtgewicht, in hoge mate ademend katoen en is verkrijgbaar voor zowel heren als dames in een regenboog aan kleuren. Hoewel oorspronkelijk gemaakt als sportkledingstuk, is het uit reguliere kledingkast haast niet meer weg te denken. Het is een ongelooflijk veelzijdig kledingstuk omdat het een tijdloos ontwerp is en voor vele gelegenheden inzetbaar. Draag het bijvoorbeeld in de zomer met shorts voor de heren of met een capri voor de dames om een relaxte look te creëren. Trek voor een casual chic look donkere jeans aan met een blazer voor de heren of een bolero jasje voor de dames. Koop twee polo’s in neutrale kleuren en je kunt tijden vooruit. Het is weliswaar vrij prijzig maar de kwaliteit is enorm goed dus ze gaan lang mee en vanwege het weinig modegevoelige ontwerp kun je ze jaar na jaar aan.

Natuurlijk is de polo niet het enige in het assortiment van Lacoste. Er is een breed assortiment aan kleding welke overwegend casual van aard is. Er zijn enkele uitzonderingen welke zich uitstekend lenen voor een casual chic look waarbij met name moet worden gedacht aan de neutraal gekleurde overhemden alsmede de sweaters en cardigans met v-hals.

Voor de heren is er ook een uitgebreide collectie aan schoenen welke overwegend uit sneakers bestaat. Geschikt voor mooi lenteweer en weinig anders. Voor de dames is collectie summier. Lacoste heeft daarnaast ook horloges in het assortiment. Deze worden onder licentie gemaakt door Movado group inc. Over het algemeen zijn ze met name duur en weinig anders dan dat hoewel kwalitatief niet slecht. Er zijn voor de vraagprijs echter veel beter horloges te verkrijgen dus tenzij je echt en Lacoste fan bent, is het beter om ze links te laten liggen. Hetzelfde geldt voor de zonnebrillen.

Aftershave is altijd wat lastiger te beoordelen omdat dit veel sterker nog dan kleding afhankelijk is van persoonlijke voorkeuren en het lastiger om er kwaliteitskenmerken aan toe te kennen. Het is immers niet tastbaar of zichtbaar. De geurenlijn is in ieder geval redelijk uitgebreid al neigen de meeste geuren naar een sportieve, aqua achtige geur. Denk onder meer aan Acqua di Gio of Davidoff Cool Water. De geurlijn is momenteel exclusief voor mannen en ruim verkrijgbaar bij vrijwel elke parfumerie.

Tot slot zijn er nog de tassen en leerproducten. Er zitten een aantal leuke ontwerpen tussen maar wederom niets wat ik het geld waard zou vinden tenzij je echt een enorme Lacoste fan bent. Zo doet op moment van schrijven een leren billfold portemonnee om en nabij de € 80,- afhankelijk van de leverancier. Voor dat geld is al ruimschoots een vergelijkbaar product van Castelijn en Beerens te koop waarbij de keus groter is en de afwerking ook ruimschoots beter is. Zo zijn bijvoorbeeld bij Castelijn en Beerens de stiksels gedaan met een hogere kwaliteit draad en dubbele stiksels en zijn vakken aan de binnenkant vaak blind gestikt wat bij Lacoste niet het geval is.

Verkrijgbaarheid in Nederland
De verkrijgbaarheid in Nederland is over het algemeen redelijk. Lacoste zelf heeft twee flagshipstores waarvan eentje in Rotterdam en eentje in Amsterdam. Daarnaast zijn er ook nog boutiques in Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Maastricht. Ook een heel aantal kledingzaken in het duurdere segment heeft Lacoste in huis dus de kans dat er redelijk dicht bij huis iets te vinden is, is redelijk groot.

Site:
Lacoste

Comments closed.