Als je in de trein zit en langs Hoofddorp rijdt dan zie je in een groot grijs industrieel ontworpen gebouw Scotch & Soda Amsterdam Couture gehuisvest. Hier zit het zenuwcentrum van een groot modemerk met oer-Nederlandse wortels.

Geschiedenis:
Scotch & Soda bestaat al sinds de jaren ’80 en heeft haar wortels in Amsterdam maar de huidige vorm van het label is gestart in 2001 toen drie nieuwe eigenaren hun ervaring bundelden. In de lente van 2002 volgde re-launch van Scotch & Soda met een collectie voor mannen. De ideeën van Scotch sloegen aan en enkele seizoenen later werd het label uitgebreid met een jongenslijn. Niet veel later volgden dames en meisjescollecties. Inmiddels heeft Scotch & Soda wereldwijd 50 eigen winkels en is het vindbaar bij ruim 7000 andere points-of-sale.

Collectie:
Scotch & Soda maakt moderne kleding met een klassieke twist. Er is veel oog voor detail en goede kwaliteit terwijl de kleding relatief betaalbaar blijft. De indeling van de kledinglijnen van Scotch is bijzonder overzichtelijk zoals je het zou verwachten van een merk wat gestoeld is op Hollandse nuchterheid. De Scotch & Soda collectie is de lijn waar het allemaal mee begon en is uitsluitend voor mannen. Met SS08 collectie werd Scotch Shrunk toegevoegd wat specifiek voor jongens is. Scotch Shrunk was vrij revolutionair in het opzicht dat kleding in de stijl voor volwassen mannen werd ‘gekrompen’ zodat deze geschikt was voor jongens. Het was tot dan toe gebruikelijk om voor kindercollecties andere stijlkeuzes te maken dan voor volwassenen. Het is een idee dat ook door andere labels overgenomen is en wat mij betreft nog altijd één van de grootste verdiensten en bijdragen van Scotch om de kijk op kleding te veranderen.

Toen SS10 aanbrak werd Maison Scotch voor vrouwen aan de line-up toegevoegd. Deze gaat uit van dezelfde designfilosofie als de Scotch&Soda collectie en is bijzonder succesvol gebleken. Momenteel is het één van de drijvende krachten achter de nog immer voortdurende groei van het label. Met R’Belle voor meisjes wat in SS11 werd gelanceerd is het gehele modepalet compleet.

Tot slot heeft Scotch ook nog een capsulecollectie van denim welke Amsterdams Blauw heet. Deze lijn omvat voor mannen, jongens, vrouwen en meisjes diverse items van denim. Het unieke aan deze collectie is dat er helemaal geen ‘heritage’ aspecten aan vast zitten zoals bij veel andere merken wel het geval is. Hoewel de styling soms wel retro-elementen bevat is het geen definiërende factor, Scotch zoek veel eerder denim als kleding te herdefiniëren en de grenzen te verleggen.

De vier grote collecties van Scotch hebben juist wel allen een zeer duidelijke vintage inspiratie die wordt aangevuld met verschillende stijlelementen van over de hele wereld. Er wordt veel tijd, moeite en geld gestoken in het ontwerpen van elke nieuwe collectie en dat is ook echt zichtbaar. De kwaliteit van de kleding is altijd goed met stevige stof en een goede afwerking. Toch liggen de kosten voor de kwaliteit relatief laag en is het zeker in de aanbieding goed kopen. De prijzen lopen ongeveer gelijk op met merken zoals Levi’s en PME Legend terwijl ze qua kwaliteit en design met gemak kunnen concurreren Hugo Boss, Replay en Ralph Lauren. Dat maakt kleding van Scotch heel interessant als ‘investeringsstukken’ voor in de garderobe. De collecties zou ik over het algemeen minder aanraden voor degenen die neigen naar een meer fashion-forward aanpak. Dan liggen labels als G-star en Kuyichi je waarschijnlijk beter.

Verkrijgbaarheid in Nederland:
Scotch & Soda is een van origine Nederlands label en in Nederland dan ook ruim verkrijgbaar. Op de site is een webshop aanwezig en je kunt ook zoeken op winkels bij je in de buurt die de kleding verkopen.

Site:
Scotch & Soda

Comments closed.