06. June 2016 · Comments Off on Wat moet je in de auto hebben? · Categories: Lifestyle

Sommige mensen hebben helemaal niets in de kofferbak van hun auto liggen. Anderen hebben voldoende spullen in hun auto liggen om er minimaal een maand in te kunnen bivakkeren zonder ooit naar buiten te hoeven komen. Ergens tussen die twee uitersten in, is een lijst van voorwerpen die handig zijn om in je auto te hebben zodat je altijd op meest voorkomende problemen voorbereid bent.

  • Reservewiel: Heden vind je bij de meeste auto’s het reservewiel op de optielijst en krijg je in plaats daarvan standaard een busje schuim meegeleverd wat kleine lekken kan dichten. Bewijs jezelf een dienst en bestel dat volledige reservewiel. Als je in de winter langs de kant staat omdat je over een pak spijkers of door glas bent gereden dan gaat een busje schuim je niet redden. Met een fatsoenlijk reservewiel kun je tenminste de rit naar huis afmaken.
  • Een goede krik en wielsleutel: Een band vervangen of repareren wordt lastig zonder een degelijke krik en wielsleutel. Zorg ervoor dat de krik het gewicht van de auto kan dragen en dat je een wielsteutel hebt die op de wielbouten van zowel het reservewiel als die van het reguliere wiel past. Lichtmetalen velgen hebben nog wel eens een afwijkende maat bout.
  • Startkabels: In de winterperiode is de accu het meest falende onderdeel wat er in de auto zit. Zorg dat je startkabels hebt zodat iemand je auto kan starten of zodat je zelf een goede daad kan verrichten. Startkabels die worden geleverd in standaardkits zijn in de regel inferieure draadjes. Zeker stevige diesels hebben een paar behoorlijke startkabels nodig wil je ze kunnen starten. Schaf bij een goede autohandel een goed paar aan en zorg dat je weet hoe ze moeten worden aangesloten.
  • Autohandleiding: Deze moet eigenlijk al in je auto liggen zodat je weet wat je moet doen op het moment dat er iets mis is.
  • Ducttape en WD-40: Soms zitten dingen los die eigenlijk vast moeten zitten en soms zitten dingen vast die eigenlijk los horen te zitten. Met dit dynamische duo kun je beide problemen oplossen.
  • Informatie voor hulpdiensten:Zorg dat je de gegevens van de ANWB of een soortgelijke dienst in je telefoon hebt staan en los op een kaart bij je hebt. Een goede monteur kunnen bereiken is nodig omdat je nu eenmaal niet alles zelf op kunt lossen.
  • EHBO Doos: Pleisters, pillen en andere materie om kleine problemen te behandelen.
  • Zaklamp:Wel eens in het donker iets laten vallen op een parkeerplaats of wat moeten zoeken op vakantie in een kofferbak als het lampje uitvalt? Leg een zaklamp in je auto, er komt altijd een moment dat je dankbaar bent dat je licht in de duisternis hebt.
  • Papieren wegenkaart:Je navigatie heeft stroom nodig en kan uitvallen maar papieren kaarten doen het altijd. Zorg dat je een kaart hebt waar in ieder geval de hoofdwegen van het gebied waar je bent op staan en zorg dat je weet hoe je moet kaartlezen zodat je altijd weer thuis kunt komen.
  • Water en houdbaar eten: Vakantie is heerlijk maar je zult incidenteel vast staan in de file op de Autoroute du Soleil. In een rij blakerend blik ben je blij als je iets te drinken hebt op het moment dat je het nodig hebt want niets is erger dan een gevoel van dorst. Hulpdiensten moeten nog altijd enkele malen per jaar automobilisten te hulp schieten die bevangen raken door de hitte omdat ze te weinig hebben gedronken. Een hapje eten kan ook nooit kwaad; een paar energierepen zijn handig om je precies even over de honger heen te helpen totdat je ergens van de weg af kunt om fatsoenlijk te eten.
  • Gevarendriehoek en reflecterende hesjes:Het is leuk als andere automobilisten zowel jou als je auto kunnen zien op het moment dat je bent stilgevallen op de vluchtstrook. In vrijwel alle Europese landen is het inmiddels verplicht om al deze of een combinatie van deze middelen bij je te hebben.
  • Noodhamer met gordelsnijder:Je mag hopen dat je nooit in een situatie terecht komt waar je alleen nog via de ruiten uit de auto komt zoals wanneer je te water raakt of dat je deur niet meer open kan omdat een asomobilist vol in de zijkant van je auto is geklapt. Desalniettemin zul je als een dergelijk moment zich voordoet zelden blijer zijn dan wanneer je die hamer in je handen voelt. Natuurlijk dien je deze binnen handbereik te monteren. Als het in de kofferbak ligt dan heb je er nog niets aan.
  • Brandblusser:Kleine motorbrandjes kunnen nog steeds ontstaan hoewel de veiligheid van motoren de afgelopen jaren vele malen beter is geworden.
  • IJskrabber:Zorg dat je er eentje in de auto hebt liggen en ook eentje thuis voor als de deuren per ongeluk een keertje vastgevroren zitten. Het kan ook overdag zo koud worden dat je ruiten wederom bevriezen en dan ben je blij als je ze snel schoon kunt maken. Voor het betere werk kun je eventueel ook een fles anti-ijsspray kopen om in de winter mee te nemen. Deze maakt korte metten alles wat op je autoruiten vastgevroren zit.
  • Een zware dikke wollen deken: ‘s-Winters kan het heel koud worden en als je met pech langs de kant staat of stilvalt dan het heel wat comfortabeler zijn als je een deken om kunt slaan.
  • Paraplu:Voor die onverwachte buien die een mooie dag anders kunnen verpesten.
  • Tas:Want je weet nooit wanneer je overvallen wordt door de zin om te winkelen of nog snel even langs de supermarkt moet rijden om boodschappen te halen.

Tot besluit:
Alles bij elkaar lijkt het een hele lange lijst maar welbezien valt dat nog mee. Het merendeel past uitstekend in een kleine plastic afsluitbare Curverkrat netjes bij elkaar in de achterbak. Een krat bier neemt nog meer plaats in. Als je een bijzonder kleine auto zoals een Smart rijdt, is het logisch dat je wellicht wat selectiever pakt maar in vrijwel elke auto kun je dit zonder moeite kwijt. Dat niet alleen maar op het moment dat het nodig is, dan kun je er veel lol van hebben.

Bij ondergetekende liggen autohandleiding, kaarten en zaklamp in het dashboardkastje, is een kleine brandblusser onder de bestuurdersstoel gemonteerd en de noodhamer naast de versnellingsbaktunnel. Het merendeel hoop ik nooit nodig te hebben maar bij het verwisselen van een band midden in de nacht was ik toch blij dat ik goed voorbereid was. Uiteindelijk kostte het geheel maar 20 minuten terwijl wachten op de ANWB zeer waarschijnlijk toch langer had geduurd.